Beeldbellen met huisarts nieuwe mogelijkheid
De corona-crisis heeft het aantal vragen aan Dokter Appke, de gratis app voor gezondheidsvragen van De Friesland, meer dan verdubbeld. Om de druk bij met name huisartsen weg te nemen, maakt De Friesland Dokter Appke voor iedereen die deskundig advies wil toegankelijk. Sinds kort behoort beeldbellen met een huisarts ook tot de mogelijkheden van de app.
Achter Dokter Appke schuilt een team van medisch verpleegkundigen van Medicinfo, ondersteund door artsen. De Friesland is ruim een jaar geleden begonnen met de app, die gepromoot werd door De Friesland-boegbeeld Epke Zonderland.
Toename gebruik
Tot de uitbraak van het coronavirus kwamen er wekelijks zo’n 60 vragen binnen, die voornamelijk over huid- en buikklachten gingen. ‘’Sinds de corona-uitbraak neemt het aantal vragen bij Dokter Appke fors toe. Afgelopen week waren dat er zelfs 130 op één dag’’, vertelt directeur innovatie, marketing en sales Cid Berger van De Friesland. Van alle vragen gaat zo’n 80 procent over corona.
Uiteenlopende vragen
Gebruikers van de app stellen uiteenlopende vragen, die van heel praktische vragen (‘’Kunnen we nog bij mijn moeder op bezoek?’’) tot medische vragen (‘’Ik ben ziek geweest, heb ik nu corona gehad? Hoe kom ik daarachter?’’) Ook willen mensen weten of ze tot een risicogroep horen of hoe lang koorts duurt bij een coronabesmetting.
Het medisch team achter Dokter Appke, dat inmiddels is uitgebreid vanwege de drukte, volgt in zijn protocollen nauwlettend de richtlijnen van het RIVM en de rijksoverheid.
Druk wegnemen
Wie klachten heeft die duidelijk wijzen op corona, wordt direct doorverwezen naar de eigen huisarts. ‘’We zijn nadrukkelijk géén vervanging van de huisarts. Maar huisartsen hebben het nu erg druk en daarom kunnen mensen met eenvoudige vragen ook bij Dokter Appke terecht, ook ’s avonds en in het weekend. We willen zo de druk op de huisartsen verminderen’’, aldus Berger.
Beeldbellen met huisarts
Dokter Appke is onlangs uitgebreid met een pilot beeldbellen met een huisarts, die op deze wijze een rechtstreeks online consult kan geven. Berger: ‘’Het was de bedoeling dat we deze nieuwe mogelijkheid in beperkte schaal zouden starten voor onze klanten, maar gezien de ontwikkelingen rondom coronavirus verruimen we deze mogelijkheid en stellen we het beeldbellen voor iedereen beschikbaar als dat nodig is.’’
Bron: De Friesland
Ga terug naar nieuwsoverzicht