Vanuit onze brancheorganisatie worden we op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen. Hieronder delen we graag de inhoud van de laatste nieuwsbrief over beeldbellen en videoconsulten:
Beeldbellen en videoconsulten bieden tijdens de coronacrisis een goed alternatief voor collegiaal overleg en het zien van patiënten. De NZa heeft de mogelijkheden hiervoor tijdelijk verruimd. Veel huisartsenposten, zorggroepen en regio-organisaties hebben dit zelf en voor hun achterban georganiseerd of zijn hiermee bezig. Lees in dit artikel welke oplossingen er zijn en hoe je deze kunt inzetten.
Welke oplossingen zijn er?
Er is een vrij groot aanbod aan beeldbeloplossingen. Gezien de specifieke eisen voor de zorg ligt het voor de hand dat voor patiëntencontacten geen algemene oplossingen als Skype of FaceTime worden gebruikt. Ga voor een overzicht van beschikbare oplossingen naar SmartHealth of de LHV-site. Deze overzichten helpen, maar welke oplossing moet je nu kiezen? Het NHG, de LHV en InEen publiceren op korte termijn een overzicht van oplossingen. Hierin staan zowel de functionaliteiten als de mate waarin de oplossingen voldoen aan eisen.
Vooruitlopend daarop inventariseerden we welke oplossingen leden nu al gebruiken. In dit artikel geven we een overzicht.
Wat wil je ondersteunen met een beeldverbinding?
De eerste vraag bij het maken van een keuze is: waarvoor wil je de video- of beeldbeloplossing gebruiken? Niet elke oplossing past bij elk doel. Daarnaast moet een gekozen oplossing ter ondersteuning van consulten en patiëntencontacten voldoen aan een aantal eisen. De LHV geeft daarvoor overwegingen mee.
Beeldverbindingen kunnen voor drie situaties worden ingezet:
Naast het gebruik van de telefoon en veilige messaging- en consultatieapps (bv. Siilo) is het voor veel overleggen prettig om elkaar ook te kunnen zien. Hiervoor worden ZOOM en Skype for Business / Microsoft Teams vaak genoemd. Beide werken op meerdere platformen. (Windows, Mac, Android, iOS) Bij ZOOM kan ook een scherm met bijvoorbeeld een document of whiteboard worden gedeeld.
Huisartsenposten hebben complexere werkprocessen dan de huisartsenpraktijk. Dat geldt zeker voor de triage. De keuze voor een oplossing waarbij integratie met de gebruikte telecom- en informatiesystemen mogelijk is, ligt daar voor de hand. Veel huisartsenposten kiezen dan ook voor een oplossing van hun telefonie aanbieder.
Een eenzijdig videoverbinding volstaat als beeldondersteuning bij triage. De triagist of triërende huisarts kan dan meekijken, maar komt zelf niet in beeld. Deze videoverbinding wordt gecombineerd met detelefonische verbinding met de patiënt. Deze oplossing kan betrekkelijk eenvoudig worden geïntegreerd in de werkprocessen. De triagist stuurt de patiënt een SMS met een code en een instructie bestaande verbinding .
Ook huisartsenpraktijken kunnen deze triageoplossingen gebruiken. Mogelijk is deze daar echter minder snel praktisch draaiend te krijgen. Verschillende zorggroepen coördineren dit voor hun achterban.
Meerdere regio’s maken voor deze eenzijdige videoverbinding in combinatie met telefoon gebruik van de dienst van telecomprovider VCare (Vcare Video Connect).
Voor een consult is een eenzijdige videoverbinding minder optimaal. De patiënt vindt het prettig om ook de huisarts of een andere zorgverlener te zien. In het bericht van de LHV worden verschillende mogelijkheden genoemd.
Een oplossing die veel InEen-leden noemen, is FaceTalk. Zorggroepen regelen dit voor de bij hen aangesloten huisartsenpraktijken. Daarnaast wordt ook Beter dichtbij genoemd. Andere oplossingen die we horen zijn WeSeeDo, die ook door Pharmeon wordt ondersteund, en de app Dokter Dichtbij van de regio Deventer.
We horen graag jullie ervaringen en delen deze op LINK, zodat ook andere regio’s daarvan kunnen profiteren. Vragen of suggesties zijn ook welkom. Aarzel niet om een berichtje te sturen naar Arthur Eyck (InEen).
Bron: InEen
Ga terug naar nieuwsoverzicht