Laten doordringen wat je ziet!

19 juni 2017

Onlangs mocht ik enkele data presenteren aan een groep zorgverleners die samenwerkt aan op elkaar afgestemde lokale GGZ-zorg. En daar ontstond een gesprek op een thema waarvan ik dat niet zo had verwacht.


Inkomensgegevens van patiënten

Ik kon beschikken over de Vektis Praktijkspiegel van de huisartsenpraktijk! Eén van de huisartsen had die gedownload van de Vektissite, waar hij overigens voor alle huisartsenpraktijken gereed staat. In die Praktijkspiegel is een grafiek opgenomen met een vergelijking naar inkomen van patiënten landelijk en van de eigen huisartsenpraktijk. U ziet het in de figuur hieronder. In de betreffende patiëntpopulatie was het gemiddelde inkomensniveau flink lager dan het landelijk gemiddelde. Nu zegt inkomen natuurlijk ook niet alles, maar er is vaak een correlatie met lage opleiding, lage gezondheidsvaardigheden, en laaggeletterdheid.

Betekent dat iets voor de zorg die ik verleen?

In ‘mijn’ groep riep die grafiek van alles op. Aan de ene kant herkenning: Ja, veel patiënten willen niet verwezen worden, omdat ze het eigen risico liever niet aan willen spreken. Iemand zei ook: ik vermoedde dat wel, want ik vraag vaak naar wat voor werk iemand doet en dat hangt natuurlijk samen. Maar er was ook verbazing: is het zo scheef? En zou dat de reden zijn dat ik moeite heb om patiënten te enthousiasmeren voor e-health-modules? Dat vraagt immers wat van patiënten. En: als cliënten zeggen dat ze niet zijn toegekomen aan een opdracht, is dat dan ook zo? Of bedoelen ze eigenlijk iets anders, namelijk ‘ik heb niet goed begrepen wat ik moest doen’?

Het was een interessant gesprek, ieder voelde zich getriggerd. En ikzelf ook. Hebben we daar voldoende aandacht voor in ons (advies)werk*? Hoe pakt u deze problematiek op?

Jenneke Netjes, adviseur ROS Friesland

 

*Ism Pharos organiseert ROS Friesland momenteel de training ‘Zorg in eigen hand, Coachende vaardigheden bij laaggeletterden met een chronische aandoening’, voor zorgprofessionals.  Reactie van een deelnemerZelden zo’n goede training gehad. Er zijn heel veel kwartjes gevallen.” In onze volgende nieuwsbrief een uitgebreid bericht over de training.

Ga terug naar nieuwsoverzicht